Podsumowanie zrealizowanych zadań w drugim semestrze roku szkolnego 2022/2023 w ramach Innowacji Pedagogicznej Ogólnopolskiego Programu”: Kraina Zmysłów: Sensorycznie się rozwijam, bo skaczę, biegam, badam i dotykam cz. 2
Celem nadrzędnym innowacji było wsparcie rozwoju dzieci pod kątem prawidłowej integracji sensorycznej poprzez stwarzanie dzieciom sytuacji zabawowych dostarczając różnorakich bodźców zmysłowych. Ponadto innowacja propagowała zagadnienia związane z wpływem integracji sensorycznej na rozwój i funkcjonowanie dziecka zarówno wśród nauczycieli oraz rodziców.
Styczeń dla dzieci był wyjątkowy. Przygotowaliśmy samodzielnie śnieg sensoryczny, świetnie bawiliśmy się w zimowisko, tworzyliśmy kule, bałwana, śnieżne tory.
W lutym stymulowane były zmysły dotyku, propriceptywny, przedsionkowy, wzrokowy. Tworzyliśmy sensoryczne walentynkowe słoiczki wypełnione kolorowymi brokatami, cekinami czy guzikami.
W marcu stymulowany był zmysł zapachu. Zadaniem dzieci było rozróżnić zapach naturalnych produktów. Po każdym odgadniętym zapachu dzieci wykonały trzy obroty wokół własnej osi.
Kwiecień to miesiąc, w którym stymulowany był zmysł dotykowy, propriceptywny, wzrokowy, ale również koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność rąk i koncentracja uwagi. Zasialiśmy nasionka do ziemi, a następnie obserwowaliśmy ich wzrost. Delikatne nowalijki bardzo nam smakowały. Z okazji świąt dzieci miały przygotowany worek, na którym narysowany był kontur kurczaka, zająca itp. Zadaniem dziecka było ruchami palców doprowadzić ziarenka kukurydzy tak, zapełniły cały narysowany kontur.
Majowe skarby to stymulacja termiczna, wzrokowa, zapachowa. Zadaniem dzieci było nazbierać na łące wiosenne kwiaty, włożyć je do woreczka, nalać wodę i włożyć do zamrażalnika. Po zamrożeniu woreczki wyjęliśmy i próbowaliśmy wydobyć z lodowej skamieliny kolejne elementy. Ostatnie zadanie czerwcowe to – Olimpiada sensoryczna, podczas której dzieci wykonały m. in. takie sensoryczne zadania: rozhuśtany slalom, głodomorek, ukryty skarb, skacz wg wzoru, zwinne rączki. Podczas wszystkich zadań dzieci świetnie się bawiły, poznawały dokładniej swoje zmysły, a atmosfera na zajęciach zawsze była radosna. Na zakończenie olimpiady wszyscy uczestnicy dostali dyplom. Przy realizacji przedsięwzięcia wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu „Laboratorium przyszłości.”
W wyniku realizowanej innowacji dzieci:
– miały możliwość wielozmysłowego poznania i eksplorowania otoczenia niezbędnego do rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej,
– poznawały różne przedmioty ich strukturę i fakturę poprzez manipulację nimi z jednoczesnym dostarczaniem wrażeń sensorycznych,
– miały możliwość „stawić czoła” ograniczeniom oraz uprzedzeniom sensorycznym poprzez podejmowanie prób przełamywania trudności podczas zabaw wielozmysłowych
– uczestniczyły w aktywnościach rozwijających pomysłowość, samodzielność w tworzeniu pomocy sensorycznych
– poprzez konstruktywną zabawę stymulującą zmysły dzieci lepiej radziły sobie z trudnymi emocjami i wspierały regulację poziomu pobudzenia.
W ramach realizacji innowacji dzieciom towarzyszyło mnóstwo atrakcji, od sportowych wyzwań, po badania zmysłem dotyku, smaku. Wspólnie spędzony czas był przepełniony cudowną zabawą , zdrową rywalizacją oraz świetnym poczuciem humoru. Uczniowie i rodzice nie mogą się doczekać kolejnej edycji projektu.